Dossier Recherche transdisciplinaire

Dans ce dossier, les chercheurs et les enseignants-chercheurs ainsi que les jeunes universitaires peuvent trouver des informations sur les approches méthodologiques et le discours actuel dans la communauté transdisciplinaire. Les institutions d’encouragement de la recherche et les représentants de la société civile y trouveront également des informations sur les formes et les processus des partenariats de recherche. Les contenus sont sous la responsabilité du Réseau transdisciplinaire de recherche des Académies suisses des sciences.

Actualités

Diversité des définitions

Vielfalt an Definitionen - Teaser
Image : pixabay.com


Il existe actuellement un grand nombre de définitions reconnues de l'interdisciplinarité et de la transdisciplinarité. Cette variété de définitions rend le sujet ambigu et difficile à comprendre. En outre, les frontières entre l'interdisciplinarité et la transdisciplinarité sont souvent floues, par exemple lorsque la recherche transdisciplinaire se caractérise par une plus forte intégration des stocks de connaissances que la recherche interdisciplinaire. Pour en savoir plus

Pourquoi la recherche transdisciplinaire?

TD people
Image : Katsia Paulavets, International Science Council

On peut distinguer quatre objectifs de la recherche inter- et transdisciplinaire : compréhension encyclopédique, compréhension holistique, résolution de problèmes et réflexion en action. La définition des Académies américaines des sciences et des humanités distingue les deux principaux objectifs <comprendre un phénomène> et <résoudre un problème>. Dans chacun de ces deux objectifs deux subsidiaires peuvent être identifiés. Pour en savoir plus

What does TD Research Create?

three types of knowledge
Image : Flurina Schneider und New Media Center Basel

In order to help to overcome societal challenges transdisciplinary research does not only create knowledge to understand a problem. It also generates knowledge that helps to overcome the problem. Therefore, it is important to produce three different kinds of knowledge: ‘Systems knowledge’ refers to analytical and descriptive knowledge about the actual state of the system. With ‘target knowledge’ we describe knowledge about desired future developments of the system. Finally, ‘transformation knowledge’ refers the knowledge about how we can move from the actual state to the more desirable state. More

Literature

Bücherregal
Image : Pixabay

In recent years, the number of published articles with a reference to inter- and transdisciplinarity in English-language journals has increased significantly. It has therefore become difficult to maintain an overview. Publication radar since 1970

The td-net of the Swiss Academies of Arts and Sciences continuously draws attention to new publications in its newsletter td-Info. These publications can be looked up on the website for five years. Publications on transdisciplinary research 2015-2020

Reading recommendations from the community.
Annual "Tour d'Horizon of Literature" since 2005

Introductory literature
Recommended reading in inter- and transdisciplinarity: Introductory texts (td-net Delphi study 2013)

Contact

Académies suisses des sciences
Réseau pour la recherche transdisciplinaire (td-net)
Maison des Académies
Case postale
3001 Berne

+41 31 306 93 60
E-mail

Évènements

Restez informé

Transdisciplinarity (TD) asks for new approaches to research and teaching. Td-net supports entities interested in establishing TD in their institutions and/or projects with capacity building, coaching and networking.

A growing community of practice is involved, among other things with contributions in:

The ITD Alliance will provide a vehicle to increase visibility and coalesce work currently dispersed across continents. In this way, the Alliance will serve to catalyze greater collaboration focused on societal problem solving and understanding of complex issues. As a founding member, the td-net is in close contact with the ITD Alliance.